رشته ریاضی در ایران در حال تعطیل شدن است
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۷۳۱۱۹۰
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه آزاد، محمدمهدی طهرانچی در همایش ملی پویش اشتغال که صبح امروز در واحد اصفهان (خوراسگان) برگزار شد، با قدردانی از تعامل خوب اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان اصفهان با دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: سه سال پیش در جلسه با اتاق بازرگانی اصفهان مسئلهای مطرح شد که چرا فارغالتحصیلان دانشگاهی در جذب اشتغال موفق نیستند؟ خوشبختانه با نگاه عالمانه مسئولان اتاق بازرگانی، به طرحی رسیدیم که با اجرای آن امروز یک همایش ملی تحت عنوان پویش اشتغال برگزار شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی افزود: کارکرد و وظیفه دانشگاه صرفاً تربیت تخصصی و ارائه دانش تخصصی به جوانان نیست، اما در کشور ما دیگر کارکردهای دانشگاه مورد غفلت قرار گرفته که البته به این دلیل است که این نهاد به عنوان نماد مدرنیته وارد ایران شد و در بدو ورود نیز نام مناسبی برای آن انتخاب نشد. دلیل این نامگذاری نیز به گذشته تمدنی ما و کارکرد مدرسه و مکتب بازمیگشت و در آن زمان آشنایی دقیقی نسبت به ابعاد مختلف دانشگاه وجود نداشت و از این نهاد تعلیم و تربیت برداشت ناقصی شد.
طهرانچی با بیان اینکه تربیت تخصصی، مهارتی و اجتماعی سه کارکرد اصلی دانشگاه است، گفت: جوان از سن ۱۴ تا ۲۱ سالگی باید در معرض تربیت اجتماعی و مهارتی قرار گیرد و به همین دلیل است که در دیگر کشورها به مقطع کارشناسی under graduate گفته میشود و مقطع تحصیلات تکمیلی نیز به عنوان دوره پیشرفته محسوب میشود. به این دلیل هدف از آموزش افرادی که وارد مقطع تحصیلات تکمیلی میشوند، تربیت پژوهشگر و افرادی است که بتوانند مرزهای دانش را گسترش دهند. در این طبقهبندی، مقطع کارشناسی به عنوان دوره میانی، بین دبیرستان و دوره پیشرفته قرار دارد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: این در حالی است که در کشور ما همه دانش تخصصی در دوره کارشناسی به جوان ارائه میشود. به همین دلیل تربیت و رشد مهارت فردی و اجتماعی و تربیت اجتماعی در دانشگاههای ما ناکام مانده و این چالشی است که اکنون با آن مواجه هستیم.
وی با بیان اینکه سوق دادن جوانان به سمت تحصیلات تکمیلی باعث گران شدن نیروی انسانی برای صنعت شده است، تصریح کرد: صنعت و کار، نیروی مناسب خود را میخواهد و این در حالی است که کشور ما نیروی کارشناس برای بازار کار تربیت نکرده و تحصیلات تکمیلی را برای آموزش مناسب بازار کار نیروی تخصصی ملاک قرار دادهایم. بدین ترتیب هزینه صنعت و کشاورزی برای استخدام نیروی انسانی متخصص افزایش یافته، چرا که با افزایش میزان تحصیلات، حقوق و دستمزد این فارغالتحصیلان نیز افزایش مییابد.
عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: پرداختن به تربیت نسل جوان در دانشگاههای ما دانشمحور بوده، نه جامعهمحور، در حالی که تربیت باید تقاضامحور و با توجه به نیاز جامعه و صنعت انجام میشد.
طهرانچی با اشاره به حدیثی نبوی که دوران تربیت فرزندان را به سه مقطع هفت ساله تقسیم کرده است، گفت: براساس این تقسیمبندی؛ در هفت سال اول خانواده نقش محوری دارد، هفت سال دوم مربوط به دوران آموزش و هفت سال سوم مربوط به دوران وزارت جوان است و در این دوره است که جوان باید در معیت پدر یا مربی خود - که اکنون نقش آن را سازمان برعهده دارد - وارد اجتماع شود. در واقع همراهی و معیت جوان، با نشستن سرکلاس اتفاق نمیافتد. در نهاد دانشگاه که برآمده از مدرنیته بود، سازمان جای مربی را گرفت، اما در کشور ما این سازمان وظیفه تربیت را انجام نمیدهد و جوان را آماده ورود به اجتماع نمیکند، چرا که تربیتها، کلاسمحور است و این ضعفی است که نظام آموزش عالی ما با آن مواجه است. البته این موضوع را در مدارس با راهاندازی رشتههای کارودانش تا حدودی حل شده، اما آموزش عالی زیر بار آن نرفت.
وی ادامه داد: در برخی از کشورها دوره لیسانس پنج ساله است که در آن دانشجو سه سال را در محیط دانشگاه و دو سال را در محیط کار طی میکند. این در حالی است که در دانشگاههای ما از این موضوع غفلت شده و ما دانشجویان را برای پژوهشگری تربیت میکنیم. به همین دلیل است که دانشجویان ما وقتی به کشورهای خارجی میروند، جذب شرکتها و صنایع نمی شوند و به کار پژوهشی میپردازند.
با اجرای طرح پویش، به دنبال تربیت مهارتی و تربیت اجتماعی دانشجویان هستیم
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اجرای طرح پویش در این دانشگاه، تصریح کرد: با اجرای این طرح، به دنبال تربیت مهارتی و تربیت اجتماعی دانشجویان هستیم، چرا که معتقدیم دوره تربیت تا سن ۲۱ سالگی است و دانشجو تا این سن باید آموزشها و مهارتهای لازم برای ورود به اجتماع و صنعت را کسب کند. از دانشجویی که ۱۲ سال در مدرسه و ۸ سال در دانشگاه پشت میز نشسته، نمیتوان انتظار داشت به یکباره وارد محیط سخت کار و اجتماع شود.
دکتر طهرانچی خاطرنشان کرد: نکته مهم درباره طرح پویش این است که دانشگاه آزاد اسلامی میخواهد با اجرای این طرح و توجه به همه نظامهای تربیتی، جوان را از ۱۸ سالگی به محیط کار متصل کند. طرح پویش اشتغال دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی طرحی است که در دیگر کشورهای دنیا نیز بنا به مقتضیات هر کشور، به آن فکر شده و ما نیز متناسب با زیست بوم خود، آن را طراحی کرده و رشد دادیم.
دانشگاه آزاد اسلامی تلاش دارد با اجرای طرح پویش، دانشگاه را زنده کند
وی با تأکید بر اینکه جوان تنها با داشتن دانش تخصصی نمیتواند کارآمدی لازم را داشته باشد، گفت: جوان با دانش تخصصی صِرف، زمانی که وارد اجتماع میشود، اعتمادبهنفس خود را از دست میدهد و به تبع آن، امید او نیز از بین میرود و چنین جوانی نمیتواند آینده خوبی در پیش داشته باشد.طرح پویش اشتغال قرار است رسالت دانشگاه را که همان بخشیدن اعتمادبهنفس و امید به جوانان است را زنده کند.
طهرانچی با اشاره به عدم استقبال جوانان از رشته ریاضی و برخی رشتههای مهندسی، اظهار داشت: رشته ریاضی در کشور ما در حال تعطیل شدن است و اکثر جوانان اکنون به سمت رشتههای تجربی و فنی حرفهای سوق پیدا کردهاند. سؤالی که مطرح میشود، این است که آیا کشور ما در آینده به مهندس نیاز ندارد؟ واقعیت این است که جوانان طی این سالها از آموزش عالی در این رشتهها ناکارآمدی دیدهاند و دانشگاه آزاد اسلامی تلاش دارد با اجرای طرح پویش، دانشگاه را زنده کرده و به جوانان تأکید کند که نسبت به آینده آنها حساس است.
عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه طرح پویش در راستای یکی از پنج چرخش تحولآفرین تأکید شده در سند تحول و تعالی دانشگاه است، گفت: یکی از این چرخشهای تحولآفرین، چرخش از آموزش حافظهمحور به سمت یادگیری عمیق، فایدهمحور و بسترسازی دانش بنیان و اشتغالزاست، بنابراین طرح پویش را میتوان در راستای تحقق این تحول دانست.
وی با تأکید بر اینکه دانشگاه به تنهایی نمی تواند هویت خود را آموزش حافظهمحور به یادگیری عمیق و فایدهمحور تغییر دهد، تصریح کرد: در این راستا، نیازمند بکارگیری مدیران و افراد باتجربه در صنایع، کارخانجات و ادارات هستیم تا در کنار دانشگاه، به آموزش و مهارتآموزی دانشجویان بپردازند.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اهمیت حضور همزمان دانشجویان در صنعت، جامعه و تحصیل، گفت: زمانی که دانشجو در حین تحصیل، در جامعه یا صنعت حضور داشته باشد، در معرض سؤالات کاربردی قرار میگیرد و آنجاست که درک میکند با حافظه محوری نمیتوان به چالشهای صنعت و جامعه پاسخ گفت. امروز که در آغاز اجرای برنامه سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی هستیم، به دنبال شرکای علمی و آموزشی جدید هستیم که یکی از این شرکا، اتاقهای بازرگانی در شهرهای مختلف است که مجموعهای از برگزیدگان در حوزه های صنعت، کشاورزی، معدن و تجارت هستند.
طهرانچی خاطرنشان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان دانشگاهی برگرفته از مردم، فاقد بروکراسیهای معمول است و برای تحرک، مجموعهای سیال محسوب میشود. از این رو، دانشگاه آزاد اسلامی و اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی میتوانند در کنار هم فعالیت کرده و محیط اشتغال را به عنوان کلاس درس دوم دانشجویان فراهم کنند تا مفهوم فرهنگ کار، تربیت اجتماعی و انگیزههای تربیت تخصصی بهتر را برای جوانان مهیا سازند.
وی با بیان اینکه اجرای طرح پویش، احیای برخی از رشتههای بدون متقاضی را در پی خواهد داشت، گفت: در مدت اجرای این طرح، در استان اصفهان رشته معدن دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان که بدون متقاضی شده بود، احیا شد. علاوه بر استان اصفهان، اجرای این طرح در استان زنجان نیز موفقیتهایی به همراه داشته است. به عنوان مثال، دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان که در رشته شیمی کاملاً بدون متقاضی بود، امسال در قالب طرح پویش ۳۰ دانشجوی شیمی پذیرش کرد. در این طرح، صنعت و دانشگاه هر دو در تربیت تخصصی، مهارتی و اجتماعی نقشآفرینی میکنند.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: باید با کمک و همکاری یکدیگر، اتفاق بزرگی در این زمینه رقم بزنیم. دانشگاه محیط کلاس و اجتماع را با هم درانداخته است. از تمامی مسئولان اتاقهای بازرگانی و رؤسای استانها و واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی که در این امر مهم تلاش میکنند و آینده جوانان را تضمین میکنند، تشکر و قدردانی میکنم.
کد خبر 5356438 مهتاب چابوکمنبع: مهر
کلیدواژه: محمد مهدی طهرانچی رشته تحصیلی طرح پویش دانشگاه آزاد اسلامی حکم انتصاب دانشگاه تهران وزارت علوم تحقیقات و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی دانشگاه های علوم پزشکی محمد مقیمی دانشگاه آزاد اسلامی آموزش پزشکی سازمان سنجش حوزه علمیه دانشگاه تربیت مدرس دانشگاه های ایران رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تحصیلات تکمیلی اجرای طرح پویش تربیت اجتماعی اتاق بازرگانی اجرای این طرح پویش اشتغال تربیت تخصصی دانش تخصصی کشور ما رشته ها هفت سال
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۳۱۱۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
دکتر طهرانچی: دانشگاه آزاد اسلامی به دنبال کنشگری فعال در عرصه تعلیم و تربیت است
به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، به گزارش روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، مراسم بزرگداشت روز معلم با حضور دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر عنایتالله ملکی تبار رئیس مرکز حوزه ریاست و روابط عمومی، دکتر محمدعلی نادی معاون علوم تربیتی و مهارتی، دکتر پیام نجفی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان و جمعی از معلمان و مدیران مدارس سما این دانشگاه برگزار شد.
بیشتر بخوانید: آزمون استخدامی معلم پرورشی و ورزش جمعه برگزار میشوددکتر طهرانچی با تبریک روز معلم گفت: خداوند اولین معلم عالم است و بعد از او انبیا به این جایگاه رفیع رسیدند و سپس معلمی از حکما و بزرگان به ما ارث رسیده است. این روز بزرگ را پاس میداریم و به همه معلمان مدارس سما و اساتید دانشگاه آزاد اسلامی تبریک میگوییم.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به موضوع «دانشگاه، مدرسه ـ تحولات اجتماعی فناورانه و تعلیم و تربیت» اظهار کرد: این روزها اتفاقات جدی در دانشگاه آزاد اسلامی در حال انجام است، تا پیش از این مدرسه و دانشگاه دو خط جدا از هم بودند، اما امروز این دو خط در دانشگاه آزاد اسلامی به هم رسیده و قرار است در هم تنیده شده تا در مقابل تحولات اجتماعی فناورانه نقش آفرینی کند. در این راستا به این نتیجه رسیدهایم که اگر مدرسهای بیپشتوانه و دانشگاهی بیعرصه داشته باشیم، در نظام تعلیم و تربیت جایگاهی نخواهیم داشت.
وی با اشاره به تأثیرات فضای مجازی در تحولات اجتماعی خاطرنشان کرد: فضای مجازی سالها در زندگی همه ما ظاهر شده، اما با آمدن کرونا و طی دو سال فضای مجازی همه شئون آموزشی ما را فراگیر گرفت. این که کرونا اتفاق یا مهندسی شده بود را نمیدانیم، اما میدانیم که فضای مجازی قبل و بعد از کرونا نقش آفرینی متفاوتی در زندگی ما ایجاد کرد. کرونا باعث شده مسیری که باید سالها طول میکشید تا به سرانجام برسد، به یکباره وارد زندگی ما شود. البته فقط در مورد فضای مجازی اینچنین نبود، بلکه آزمایش و تستهای داروها و واکسنهای نوین که در حالت عادی مراحل آن ۱۵ سال طول میکشید، در ایام کرونا به یکباره مجوز گرفت تا از استانداردهای پزشکی عبور کند و در زندگی ما وارد شود، به همین دلیل کرونا فضای جدید برای تست و آزمایش ابزارها و فناوریهای بشر به وجود آورد.
دکتر طهرانچی ادامه داد: غربیها سالهای زیادی بود که میخواستند بگویند میتوانیم در فضای مجازی زندگی مطلق داشته باشیم، اما ارتباطات انسانی مانع این جریان بود و اجازه نمیداد، اما کرونا باعث شد تا فضایی به وجود آید که فرزندان از طریق فضای مجازی با پدر و مادر خود دیدار و گفتوگو کنند و مردم از هم فراری بودند، در این فضا حاکمیت فضای مجازی وارد زندگیها شد، علاوه بر این نظام رسمی آموزش و پرورش نیز پذیرفت تا دانش آموزان به این فضا کوچ کنند، به همین دلیل عصر معاصر را میتوان به دوره قبل و بعد از کرونا تقسیم کرد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه در مقابله با تحولات اجتماعی فناورانه جهان سه رویکرد میتوان داشت، افزود: برخی در مقابله با تحولات اهل توقف هستند و به هیچ وجه آن را در زندگی خود راه نمیدهند، گروهی دیگر اهل وادادگی بوده و گروه سوم اهل مواجهه فعال هستند. شهدا کسانی هستند که در زندگی اهل برخورد و مواجهه فعال بودند، به همین دلیل هرگز نمیمیرند، چرا که کسانی که اهل مواجهه فعال باشند، مصداق آیه شریفه «وَلا تَحسَبَنَّ الَّذینَ قُتِلوا فی سَبیلِ اللَّهِ أَمواتًا ۚ بَل أَحیاءٌ عِندَ رَبِّهِم یُرزَقونَ» میشوند. ما نیز باید انتخاب کنیم که جزء کدام گروه و دسته میخواهیم باشیم.
وی یادآور شد: چه بخواهیم و چه نخواهیم یک فضای دوگانه حادث شده است که شامل فضای حقیقی و فضای مجازی است و زندگی وارد فضای دو ساحتی جدید شده است. مرحوم حاج آقا مجتبی تهرانی در بحث جوامع و محیطهای تربیتی فرمودند که این محیطها شامل خانواده، نظام آموزشی و جامعه میشود و درون آنها نیز محیط کار و محیط رفاقت قرار دارد. اکنون برای دانش آموزان ما جامعه دو ساحتی، خانواده و محیط آموزش مطرح است. فضای آموزش و تربیت شامل کلاس درس، محیط رفاقتی، محیط دانشآموزی و محیط کار میشود. اما نکتهای که رخ داده، این است که معیشت باعث شده معلم به فضای سازمان کوچ کند، معلم در کلاس است، اما دلش در کلاس نیست، دانشآموزان نیز از محیط کلاس به محیط رفاقتی رفتند، به همین دلیل دیگر حکمرانی آموزشی را «سازمان دانشگاه»، «مدرسه» و «محیط آموزشی در مدرسه» نمیتواند حکمرانی فرهنگی کند.
دکتر طهرانچی با بیان اینکه محیط رفاقتی و عمومی و زندگی در تسخیر فضای مجازی قرار گرفته است، اظهار کرد: ورود به جهان شبکهای همه شئون تربیتی را هدف قرار داده و باعث شده معلم و دانش آموز، استاد و دانشجو به محیطهای رفاقتی و سازمانی بروند. استاد از محیط آموزشی به محیط کار و معلم هم به سازمان مدرسه هجرت کرده و مسأله آنها ارتقاء خود و معیشت شده است، به همین دلیل دیگر جدایی دانشگاه از مدرسه و اتخاذ روشهای تقلیدی راهگشا نیست و باید تعریفی دیگر داشته باشیم.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با طرح این پرسش که چگونه باید محیط تعلیم و تربیت را احیا کرد، به چالشهای پیش روی این حوزه اشاره کرد و گفت: کوچ معلمان و استادان از محیط آموزشی به محیط کار، تسخیر محیط رفاقتی، دانشآموزی و دانشجویی توسط نظام شبکهای و در برگیری محیط زندگی و محیط آموزشی توسط محیط رفاقتی، چالشهای پیشرو در محیط تعلیم و تربیت است. پیش از کرونا مدرسه تنها محیط رسمی آموزش بود، اما پس از کرونا محیط غیررسمی وارد شد و نهاد اجتماعی به شدت متأثر از فضای دو ساحتی شده است.
وی با تأکید بر لزوم توجه به تربیت اجتماعی برای حضور موفق در زندگی اجتماعی ادامه داد: ما سه محیط تربیتی «خانواده»، «مدرسه» و «مدرسه و دانشگاه» داریم، «خانواده» محیط تربیت عاطفی، «مدرسه» محیط تربیت فردی و «مدرسه و دانشگاه» محیط تربیت اجتماعی است و این سه باید با هم کار کنند، اما واقعیت این است که دوره سوم تعلیم و تربیت درگیر حاشیه است و اساساً تربیتی برآن حاکم نیست، برای تربیت این دوره باید مدل یکپارچه داشته باشیم، چرا که با مدل فعلی که هفت ساله سوم شامل دوره متوسطه دوم و مقطع کاردانی یا کارشناسی دانشگاه است، نمیشود مدل یکپارچه تربیتی داشت، بنابراین لازم است که یک دوره ۳+۴ طراحی کنیم. در این رویکرد نهاد برآمده از مدرنیته و با نگاه تقلیدی نمیتواند دستگیر ما باشد. مدرسه محیط محدود، مدیرمحور، آموزشی تربیتی فردی و همگن است، در حالی که دانشگاه یک محیط باز، دانشجومحور، اجتماعی علمی و مختلط نا همگن است، به همین دلیل هفت ساله سوم تبدیل به هفت سال ویران کننده شده است.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت موضوع انتخاب در زندگی گفت: سؤالی که مطرح است این است که آیا مدلی برای وارد شدن بچهها در محیط اجتماعی مجازی و محیط دو ساحتی داریم؟ وضعیت موجود دوگانه فیلترینگ VPN است، در حالی که رویکرد اسلام صیانت، تقوا و خودکنترلی خدامحور است. کدام مدل را داریم که در آن بچهها یاد بگیرند که بتوانند ببینند و نبینند. ما نیازمند مدل تربیت اجتماعی برگرفته از دین هستیم که در آن بینش، گرایش، دانش و توانش به همراه قدرت انتخاب شاکله جوانان را شکل دهد، حضرت علی (ع) در نامه ۳۱ نهجالبلاغه تأکید میکند که باید حواسمان به دل و خرد جوانان باشد، ما ارزشهای حاکم بر زندگی را چگونه با جوانان انتقال میدهیم، واقعیت این است که نگاههای مادی مانند رفاه، درآمد، شغل، اعتبار دانشگاه و رشتههای خاص تصورات غلط را در ذهن جوانان مینشاند و در این نگاه، نگاه توحیدی، نگاه به روزی، نگاه به عزت و ذلت، محبوبیت اجتماعی و اینکه تلاش مقدمه حصول نتیجه است، جایی ندارد، مرحوم آیتالله بهجت میفرمودند که ما به دنیا آمدهایم تا با زندگی کردن قیمت پیدا کنیم نه اینکه با هر قیمتی زندگی کنیم.
دکتر طهرانچی ادامه داد: همانطور که خداوند در قرآن کریم از «هَلْ یَسْتَوِی» مثال زده، جوانان ما نیز باید بدانند که خبیث و طیب با هم مساوی نیست و باید نابرابریها را به آنها یاد بدهیم. اینکه چرا برخی از جوانان در انتخاب همسر به طلاق میرسند، به این دلیل است که به آنها انتخاب را یاد نمیدهیم. ما کجا جوان را در معرض انتخاب گذاشته و انتخاب درست را به او یاد میدهیم؟ قدرت انتخاب در کنار شاکله فرد تعیین کننده است، اما ما اینها را به جوان یاد نمیدهیم و بعد میگوییم که چرا ناهنجاری در اخلاق به وجود آمده؟
وی با اشاره به آیه ۳ سوره انسان خاطرنشان کرد: انتخاب دو جهت دارد و اساساً دنیای ما، دنیای انتخاب است و قدرت انتخاب مدل میخواهد که آیا مبنای انتخاب براساس علاقه است یا قضا و قدر الهی و دعا یا فضای جامعه. وقتی ما به عناصری معتقدیم که غرب به آنها اعتقادی ندارد، پس با کدام تقلید غرب میتوان تربیت درستی داشت. آیا علائق جوانان براساس آرزوها و جاه طلبیهاست، یا آرمان و ارزشها؟ براساس توهمات، تخیلات و خودخواهیهاست؟ یا استعداد و توانمندی و همت؟ واقعیت این است که در دورهای که متاورس آمده یا بازیهای کامپیوتری، غضب و توهم را تقویت میکند، باید مدل تقویت عقل داشته باشیم، وگرنه جوانان ما در توهم زندگی خواهند کرد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تأکید کرد: ما نیازمند الگوی تعلیم و تربیت اسلامی هستیم که خدامحور بوده، انسان مدار با کرامت انسانی باشد، پیچیده در مقابل پیچیدگیهای اجتماعی بوده و چند وجهی، پاسخگوی سریع التغییر حوادث اجتماعی و پاسخگوی ارتباطات گسترده شبکهای باشد. واقعیت این است که این الگو را نمیتوان بدون ارتباط دانشگاه و مدرسه ساخت. به همین دلیل به دنبال مدارس الگو در دانشگاه آزاد اسلامی هستیم.
دکتر طهرانچی در پایان خاطرنشان کرد: مدل دانشگاه آزاد اسلامی دانشکدههای تعلیم و تربیت اسلامی که نگاه پایه و عرصه دارد و مدارس سما جزیی از محیط عرصه است، این مدارس در مدل جدید، مدیر و رئیس مدرسه خواهند داشت که مدیر امور اجرایی و رئیس مدرسه امور محتوایی و خلق الگو را دنبال میکنند. ما به دنبال کنشگری فعال در عرصه تعلیم و تربیت هستیم. به همین دلیل به اندازه توانمان اراده به اصلاح داریم، در این مسیر توفیق از خدای بزرگ میطلبیم و بر او توکل داریم.
انتهای پیام/
کد خبر: 1229281 برچسبها محمدمهدی طهرانچی